Analkirtlerne ligger ved endetarmsåbningen og giver ofte anledning til problemer; især hos hunde over to år.

Alle racer kan angribes, men hos nogle racer ser man problemet hyppigere.. de er såkaldt prædisponerede genetisk for denne lidelse.

Begge køn er lige udsatte.

Hund analkirtler

Problemer viser sig typisk ved, at hunden kurer på halen eller slikker sig i området.

Analkirtelbetændelse er ikke en meget alvorlig sygdom, men den kan være ret så generende for hunden, fordi det klør og gør ondt ved tarmåbningen.

Denne kløe kan give eksem og hudbetændelse på bagkroppen, hvilket øger ubehaget for hunden.

I visse tilfælde kan der komme en byld i analkirtlen, som bryder op igennem huden, og det er forbundet med stort ubehag og smerter. Her er bedøvelse og oprensning den eneste mulige behandling.

Symptomer

Symptomerne på analkirtelproblemer er meget forskellige. Af og til er de endog vildledende i den forstand, at de ikke har nogen synlig sammenhæng med analområdet.

De almindeligste symptomer er følgende:

• Hunden slikker sig omkring endetarmsåbningen og kurer på halen. Det vil sige, at den sætter sig, løfter bagbenene op fra underlaget og trækker sig frem med forbenene.
  • Kløe ved ved lænden og haleroden. Hunden gnider disse områder mod borde og stole.
  • En skæv siddestilling, hvor hunden nødigt sidder lige på halen, men flyt­ter vægten over på det ene lår, eller den rejser sig igen straks efter at have sat sig.
  • Kraftig slikken flere steder på bagkroppen, for eksempel områder på bagbenene, mellemkødet eller flankerne.

For det meste er det dog lænden og halerodsregionen, der bliver udsat for meget slikkeri. Netop her sker det ofte, at denne intense slikken medfører et såkaldt “hot spot”.

Det er et hudområde, hvor hårene er slikket bort, og huden er rød, hævet, væskende og meget øm.

Laserbehandling af kæledyr

Behandling

Behandling af simple tilfælde består i, at kirtlernes indhold klemmes ud, og at antibiotikasalve eventuelt indføres.

I visse tilfælde er det nødvendigt at efterbehandle hunden med antibiotikatabletter i nogle dage.

Udklemningen af kirtelindholdet skal eventuelt gentages efter en uges tid.

Hvis der er opstået yderligere problemer i form af væskende eksem efter voldsom slikken, eller hvis der er opstået en byld i den ene eller begge kirtler, kan det være nødvendigt med behandling under narkose.

Hvis analkirtelbetændelsen kommer igen flere gange med korte mellemrum, bør man overveje en operation. Ved dette indgreb fjerner man kirtlerne, og problemet er løst en gang for alle.

Årsag

Der kan ikke siges noget helt præcist om årsagerne til lidelsen, men nogle gange hænger problemet sammen med manglende stimulering af kirtlerne, så de ikke bliver tømt regelmæssigt.

I andre tilfælde kan problemet have sammenhæng med, at hunden har haft diarre.

Som det fremgår, kan denne lidelse være et ubehageligt problem for mange hunde, så hvis man bemærker et af de nævnte symptomer, bør man få hunden undersøgt af dyrlægen.

Rumpetørring i græsset, er det analkirtlerne?

Hejsa. Jeg har en hund på 1 år, når hun har efterladt en “kage” i haven, tørrer hun nogle gange rumpen i græsset. Det ser vældig sjovt ud, men har hørt noget om nogle analkirtler eller noget, der ikke er sprunget som de skal. Er det noget du kan forklare mig? og er det farligt?

Hilsen en underholdt, men dog bekymret mor.

Kære bekymrede hundemor,

Det er rigtigt godt, at du skriver til dyrlægebrevkassen, for det at din hund tørrer numse (rumper) efter toiletbesøg, er noget I skal have løst, inden det bliver til et behandlingskrævende sygdomsproblem.

Jeg går ud fra, at du kun ser ”rumperiet” efter toiletbesøg, og at din hund ikke bider og slikker sig ved haleroden.

Rumperiet kan skyldes, som du selv er inde på, at din hund ikke får tømt sine analkirtler ordentligt, og at hun kun kan tømme dem ved at gnide rumpen hen over græsset.

Analkirtlerne er 2 duftkirtler der sidder på indersiden af endetarmsåbningen i hver side. Kirtlerne tømmer normalt duft sekretet ud i endetarmen når hundene går på toilettet, fordi afføringen trykker på kirtlerne.

Hvis kirtlerne ikke tømmes, som det er tiltænkt, når hunden går på toilettet, kan man se at hunden trækker numsen hen over græsset for at tømme kirtlerne. Hvis kirtlerne stadig ikke tømmes, kan de blive overfyldte (sekretet produceres hele tiden) og til sidst blive til bylder og sprænge igennem huden på hver side af endetarmsåbningen.

Hundes anal kirtler

Duft sekretet er et slags visitkort hund og hund imellem, men bliver analkirtlerne kronisk irriterede, er det ikke noget problem for hunden, hvis de fjernes operativt af dyrlægen.

Rumperiet kan også skyldes, at rester af afføring sætter sig fast i hårene omkring numsen. Det er naturligvis primært et problem for hunde der har meget hår i dette område, og løses let ved regelmæssigt at klippe hårene.

En sidste årsag til at din hund ”rumper” hen over græsset kan være, at din hunds afføringen er for løs, og så sætter det sig i hudens folder og slimhinder og skaber irritation.

En måde at løse alle de 3 mulige årsagssammenhænge på samtidigt, ville være at skifte kost, således at din hunds afføring bliver mere fast.

Fast afføring vil gøre, at analkirtlerne tømmes hver gang din hund går på toilettet, at der ikke sætter sig afføring fast i hårene eller i huden omkring endetarmsåbningen.

Hvilken fiberholdig fodertype, der vil passe bedst til din hund, bør du tale med din dyrlæge om.

Bedste hilsner fra Paulette

Hvorfor får min Amstaff ofte analkirtelbetændelse?

Hej Paulette,

Jeg har en 6-årig Amstaff. De sidste 6 måneder har han haft analkirtelbetændelse 4 gange. Han bliver rigtig dårlig og kan næsten ikke gå for smerter.

Jeg kan godt få lov at stikke fingeren ind i bagdelen på ham, men kan ikke finde ud af at trykke dem ud, så der gør dyrlægen.

Men mit spørgsmål er – hvorfor får han analkirtelbetændelse? Er det noget han spiser?

Han spiser f.eks. meget græs, han vasker/slikker mine 3 katte ret meget (kunne det være fra kattehårene?), han spiser sommetider kattenes mad, får af og til leverpostej i marvben – ellers spiser han tørfoder.

Hvad skal jeg gøre, hvis han bliver ved med at få det?

Med venlig hilsen

Marianne

Hej Marianne,

Din hunds problem skal løses hurtigst muligt for det er synd, at han har haft så mange problemer med analkirtlerne. Lidelser i disse kirtler er, som du selv har observeret, meget smertefuldt.

Analkirtlerne sidder under huden på hver side af anus. Sekretet fra kirtlerne har en meget kraftig lugt og kan være alt fra gulligt til gråt-brunt i farven og kan variere i konsistens fra tyndt til grynet. Kirtlerne tømmes normalt, når hundene går på toilettet, og er deres ”visitkort”.

Analkirtelproblmer kan omfatte den ene eller begge kirtler og deles op i:

• Blokering af kirtlens udførselsgang
  • Irritation
  • Infektion, der kan udvikle sig til en byld
  • Udvikling af tumor fra kirtlen

Symptomer på problemer i analkirtlerne er:

• Hunden kurer/tørrer numsen hen over underlaget
  • Hunden slikker sig meget under halen
  • Hunden farer op og bider sig selv ved haleroden
  • Hunden er besværet, når der passeres afføring
  • Hævelse og rødme på hver side af anus

På baggrund af det du skriver, er jeg er ret sikker på, at årsagen til din hunds problem er relateret til dens kost.

Analkirtlerne skal tømme sig hver gang, hunden går på toilettet, men hvis afføringen ikke er meget fast, tømmes kirtlerne ikke, de blokeres, sekretet ophobes og så går der betændelse i kirtlerne.

Jeg vil derfor anbefale dig at ændre kosten, således at din hunds afføring altid er meget fast, og når fordøjelsen forbedres, burde han også holde op med at spise græs. Undgå at han får kattefoder, det kan hans nyrer ikke tåle. Jeg vil anbefale dig at droppe leverpostejen i marvbenet og i stedet opbløde noget af hans foder og proppe det ned i marvbenet.

Overvægt prædisponerer for analkirtelproblemer, men jeg går ud fra at din hund er slank.

Jeg vil ikke anbefale dig at forsøge at tømme kirtlerne selv, da du kan forvolde mere skade end gavn, og ultimativt kan det ende med, at han så skal fjernet kirtlerne kirurgisk. God bedring.

Bedste hilsner

fra Paulette

Rabatter og nyheder

Tilmeld nyhedsbrev

Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du at modtage emails med gode råd omkring kæledyr, anbefaling af produkter, tilbud på konsultationer og ydelser fra CuraPet Dyrehospital, Dyrlægebrevkassen, Dyrlægens Butik og Dyrenes Sundhedsplan.