Loppen er et lille, brunlig-sort insekt, der løber rundt mellem hårene på din hund eller kat.

Den kan ses med det blotte øje, men er svær at få øje på. Det er kun en brøkdel af lopperne, der findes på dyret – resten gemmer sig der hvor dyret går og ligger.

Derfor kan du ikke nøjes med at udrydde de lopper, der sidder på dyret.

Sådan reagerer kæledyret

Kløe er det mest almindelige tegn på, at dit kæledyr har lopper. Hunden klør sig typisk på siden af brystkassen, halsen og øret. Den kan slikke sig, især på maven og poterne.

Den kan gnubbe sig med tænderne – på maven, bagbenene og op på lænden. Den kan også gnide hovedet hen ad jorden eller ligge på ryggen og rulle sig.

Katten kan også klø sig, typisk i hovedet og bag ørerne. Den kan slikke eller bide hårene af – især på maven eller ned ad ryggen. Det er sjældent, at du bemærker denne adfærd hos katten, fordi den gemmer sig, når den gør det.

Har I lopper?

Ofte kan loppen ikke findes på dyret, men så kan loppens efterladenskaber påvises.

En tæt redekam kan mange gange fange nogle af dens små, sorte, krymmellignende afføring. Disse putter du over på et stykke fugtigt hvidt papir eller vat, venter på de bliver opløst og hvis det er loppeafføring, kommer der små røde pletter.

Det betyder, at du har fundet loppeafføring med rester fra loppens måltid af blod.

Sådan bekæmper du lopper

1. Rengør omgivelserne – det vil sige en almindelig, grundig rengøring, specielt hvor dyret opholder sig mest, f.eks. i kurven, på tæpper, i sofaen eller i hundehuset. Fjern unødvendige tæpper og lignende skjulesteder.
  2. Behandl omgivelserne med et loppedræbende middel.
  3. Behandl omgivelserne med et larvedræbende middel.
  4. Behandl alle hunde og katte i huset med et loppedræbende middel. Det kan f.eks. være i form af pudring, overbrusning eller vask . Det kunne også være et “pour-on” produkt, hvor du blot hælder en lille ampul på huden en gang om måneden.

Alle disse ting gør du, hvis dit kæledyr er meget generet af lopper.

Programmet følges op med en forebyggelse af, at dyrene smittes igen, ellers er al besværet forgæves i løbet af kort tid.

For uanset hvor grundig du er, vil nogle af lopperne overleve – f.eks. er pupperne umulige at slå ihjel.

Hvis dit kæledyr ikke er særlig påvirket af lopperne – det eneste tegn er måske en smule kløe – kan du undlade at behandle omgivelserne og kun kombinere behandlingen af selve dyret med forebyggelsen, som er beskrevet nedenfor.

Den smitte der så er i dit hus, vil udvikle sig de næste måneder, og lopperne vil blive slået ihjel, når de springer på dyret. Vær opmærksom på, at lopper fra pindsvin,fugle og andre dyr kan hoppe på hun­de eller katte – typisk ved kontakt med kadavere eller forladte reder.

Disse lopper kan overleve på dyret, men formerer sig ikke. Derfor er de lette at bekæmpe, en enkelt behandling med et loppedræbende middel er nok til at fjerne problemet.

Lopper kan overføre bændelorm til hunde og katte. Derfor skal du også tænke på behandling mod bændelorm, hvis dit kæledyr har lopper.

Bændelorm ses i afføringen eller de sidder i hårene omkring endetarmen – de ligner risengryn, og de kan bevæge sig.

Læs mere om loppe og flåt bekæmpelse

Sådan forebygger du lopper

Du har to muligheder: Enten behandler du omgivelserne med et larvedræbende middel én gang hvert kvartal – vigtigst om foråret og sommeren, hvor larverne trives bedst.

Eller også behandler du alle hunde og katte i husstanden med et stof, der optages af loppen via dyrets blod og virker ved, at de æg lopperne lægger, er sterile.

Denne behandling foretages én gang om måneden hele året rundt.

Hvis kæledyret let får kløe m.m. af lopper, er det nødvendigt at supplere forebyggelsen med et loppedræbende middel, se punkt D.

Denne behandling skal foretages så ofte, at dyret i hele højsæsonen for lopper – det vil sige fra midsommeren til og med efteråret – har et virksomt loppedræbende middel på sig.

Katte kan få halvårlig behandling

Program vet indsprøjtningerne beskytter både mod lopper og mod ringorm og gives 2 gange årligt.

Den er ugiftig og løser loppeproblemet ved nældens rod, og så du ikke behøver at bruge giftige pour on præparater. Det er den krammesikre løsning for dig og din familie.

SÅ VÆLG DEN LETTE OG MEST EFFEKTIVE LØSNING OG FÅ STOPPET LOPPERNE FØR DE KOMMER FOR GODT I GANG. RING OG FÅ EN TID OG LAD OS GIVE DIN KAT EN LOPPESPRØJTE HVERT HALVE ÅR.

Lopper giver andet end kløe

Med kløen kan der også komme andre sygdomstegn, f.eks. røde pletter i huden. De ses lettest på de tyndt behårede partier på maven. Lopper giver også skæl og en mat og kedelig pels.

Med tiden bliver pelsen mere strid, hårene bliver udtyndet, og der kommer bare pletter. Det ses typisk på bagkroppen ned omkring haleroden og ned ad lårene.

Øregangsbetændelse, potebetændelse og fugtige hudbetændelser kan også skyldes lopper. Hos katten udvikles typisk hudbetændelse med mange små knopper, specielt ned ad ryggen.

Hvor kraftige reaktionerne er, afhænger for det meste af antallet af lopper. For nogle kæledyr skal der dog kun enkelte lopper til at udvikle et voldsomt problem.

Disse dyr er allergiske overfor loppens spyt, og det betyder at et enkelt stik giver anledning til mange røde knopper og en udbredt kløe.

Disse sygdomme kan dyrlægen behandle, men dyrlægen fjerner symptomerne, ikke årsagen – loppen! Derfor er det vigtigt at du selv bekæmper og forebygger lopper.

Lidt om loppen

• Lopper sammenlignes bedst med fluer – de kan bekæmpes men aldrig udryddes
  • Lopper kan hoppe, men gør det sjældent, når de sidder på et dyr. Derimod ses det tit, hvis de kommer af dyret. Så hopper loppen op til 20 cm op. Langt den almindeligste loppe er katteloppen
  • Loppen bliver næsten altid på det dyr, den først er hoppet på. F.eks. kan loppen ikke klare sig mere end et døgn uden et måltid mad
  • Før loppen suger blod, sprøjter den først noget spyt ind i huden. Det er dette spyt, som giver en rød plet
  • Loppen bringes videre til andre dyr via de æg, den voksne loppe lægger i dyrets pels. De drysser nemlig af der, hvor dyret bevæger sig. Æggene udvikler sig via nogle larvestadier og et puppestadie til nye voksne lopper. En voksen loppe lægger ca. 300 æg i sin levetid!En loppe bliver til 400 æg på ti dage, der udklækkes med forskellig hastighed!
  • Ser man på aldersfordelingen i en typisk loppefamilie, er der for hver voksen loppe på kæledyret 20 nyudklækkede, sultne lopper, der står klar i omgivelserne til at springe på. De gemmer sig i gulvtæpper, gulvsprækker, under paneler og der, hvor dyret opholder sig mest
  • Men ikke nok med det – de samme steder findes omkring 20 pupper, hvori nye lopper er ved at udvikles, 120 larver der i løbet af de næste uger forpupper sig, og 40 æg der udklækkes med en ny larve i løbet af den næste uge. Man kan derfor ikke nøjes med at koncentrere sig om de voksne lopper, der sidder på hunden.

Fodring af gnavere
Urinsten hos marsvin og kaniner
Gode råd om hvalpe
Spiser sin egen afføring (koprofagi)